مقاله مفید پیچک شماره 106

http://pichak.net/p/icon/seo1.png اجاره آپارتمان مبله در تهران

http://pichak.net/p/icon/seo1.png آماده کردن نمونه پروپوزال روش تحقیق با ترجمه مقالات خوب

http://pichak.net/p/icon/seo1.png خرید لامپ کم مصرف

http://pichak.net/p/icon/seo1.png آهنگ محسن ابراهیم زاده دونه دونه

http://pichak.net/p/icon/seo1.png تور دبی سفر به شهر آسمان خراش ها

http://pichak.net/p/icon/seo1.png فروشگاه اخوان

http://pichak.net/p/icon/seo1.png معرفی برترین سریال های 2 ماهه اول سال جدید

http://pichak.net/p/icon/seo1.png تعمیر موبایل در محل

http://pichak.net/p/icon/seo1.png دوربین مداربسته ارزان با کیفیت و بی کیفیت!

http://pichak.net/p/icon/seo1.png سمپاشی | سمپاشی تضمینی | سمپاشی منازل در تهران

http://pichak.net/p/icon/seo1.png راهنمای انتخاب گل برای دکوراسیون داخلی خانه

http://pichak.net/p/icon/seo1.png جوان ساب سایت دانلود زیرنویس فارسی فیلم و سریال

    تبلیغات
   تماس با ما
   حمایت از پیچک
   عضویت در انجمن






اخبار روز ایران و جهان



مقاله مفید پیچک شماره 106


مفهوم عفت عفت در لغت به معنای باز داشتن نفس از کارهای ناپسند و زشت است و در علم اخلاق به حالتی نفسانی گفته می شود که بر اثر اعتدال قوه ی شهویه به وجود می آید و انسان را از افراط و تفریط در شهوت باز می دارد. بزرگان علم اخلاق بر آن اند که اعتدال در قوه ی شهویه زمانی حاصل می شود که قوه ی شهویه در کنترل قوه ی عاقله قرار گیرد. عفت بدین معنا عام و شامل همه ی رفتارهایی است که به قصد ارضای میلی نفسانی انجام می شود. با این همه بیشتر دانشمندان اخلاق، عفت را تنها در مورد شهوت خوردن و آشامیدن و شهوت جنسی به کار می برند. برای نمونه، نراقی در باب عفت می گوید: عفت عبارت است از فرمان برداری قوه ی شهویه از قوه ی عاقلهبه گونه ای که قوه ی شهویه در امور مربوط به خوردن و آشامیدن و مسائل جنسی پیرو امر و نهی عقل باشد. شاید این کاربرد انحصاری بدین رو باشد که قوی ترین و مهم ترین میل نفسانی در انسان میل به خوردن و رابطه ی جنسی است. عفت به معنای پیش گفته (اعتدال در خوردن و آشامیدن و رابطه ی جنسی) تنها ناظر به کمیت ارضای شهوت خوردن و شهوت جنسی است و به کیفیت آن نظر ندارد. از این رو ، اگر کسی از غذایی که متعلق به دیگری است، بدون اجازه او به اندازه ای بخورد که سیر شود یا با زنی که همسر شرعی او نیست، به اندازه ای که شهوت جنسی او ارضا شود رابطه داشته باشد، از قلمرو عفت خارج نشده است؛ حال آنکه در نظام اخلاقی اسلام، عفت یعنی بازداشتن نفس از محرمات الهی و محدود کردن نفس به اموری که خداوند انجام آن را جایز دانسته است. به همین رو، فارابی در تعریف عفت گفته است: عفیف انسانی است که به آنچه سنت در باب خوردنی ها و آشامیدنی ها و روابط جنسی لازم شمرده عمل کند، بی آنکه شوق و شهوتی زاید بر آنچه سنت ایجاب کرده داشته باشد. بنابراین اگر کسی که بسیار گرسنه است، لقمه ای از غذای دیگری بدون اجازه او بخورد، کاری خلاف عفت انجام داده، مگر این که بداند او راضی است. همین مطلب درباره ی شهوت جنسی نیز صادق است. گواه این ادعا سخنی است که قرآن در باب خوردن و آشامیدن می فرماید: از نعمت های پاکیزه و حلال بخوریدو بیاشامید، ولی اسراف نکنید. در این آیات برای ارضای میل به خوردن دو شرط بیان شده: شرط کیفی که همان حلال و پاکیزه بودن غذاست و شرط کمّی که به اندازه خوردن و زیاده روی نکردن است.

از صفحات دیگر نیز دیدن نمایید

بعدی

قبلی
















فال حافظ چت انجمن داستان کوتاه انتخاب موضوع قالب پیچک ساخت کد موزیک بازی آنلاین استخاره آنلاین فال روزانه تعبیر خواب



تور | فال تاروت تک کارتی



[ پیچک ] Www.Pichak.Net © 2009 - 2019

تبلیغ متنی : خرید شارژ ایرانسل | فال تاروت | کلينيک طب سوزنى | مودم 4G | اجاره خودرو | خرید | ویزای شینگن فوری | میناکاری | فال روزانه | دیوارپوش | آپلود عکس | چت روم | دانلود فیلم ایرانی | ماشین حساب کاسیو