تغییر در ترکیب کالاهای صادراتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارزآوری ۱۵ میلیارد دلاری صنعتگران برای کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: از مجموع ۳۲٫۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال ۹۱ سهم صنعتگران ۱۵ میلیارد دلار بوده است.

حمید صافدل در گفتگو با مهر با اشاره به سهم ۱۵ میلیارد دلاری صادرات صنعت از مجموع صادرات غیرنفتی کشور گفت: صنعتگران در حوزه های مختلف صنعتی و معدنی باوجود شرایط تحریم توانستند عملکرد مناسب و قابل قبولی را داشته باشند به نحوی که صادرات غیرنفتی که در سال گذشته بدون احتساب میعانات گازی ۶۹ میلیون تن به ارزش ۳۲٫۵ میلیارد دلار بوده است، حدود ۱۵ میلیارد دلار سهم داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: میزان صادرات غیرنفتی در بخش صنعت با کل عملکرد صادرات سال ۸۳ قابل مقایسه نیست؛ چرارکه در آن زمان کل صادرات غیرنفتی کشور ۷ میلیارد دلار بوده است در حالیکه تنها برای یکسال صادرات صنعتی کشور به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: آمارها حکایت از این دارد که ایران رتبه ۵ تولید سیمان دنیا را بعد از چین، هند، آمریکا و برزیل در اختیار دارد و صادرات سیمان در سال گذشته از مرز ۱۲ میلیون تن عبور کرده است.

به گفته صافدل رشد ۲۵ درصدی در صادرات سیمان نشان از به بار نشستن تلاش صنعتگران در این حوزه دارد.

وی در ادامه به افزایش صادرات کاشی و سرامیک اشاره و خاطر نشان کرد: ایران در تولید کاشی و سرامیک در دنیا رتبه چهارم را بعد از چین، هند و برزیل دارد و توانسته علی رغم اینکه ظرفیت سرمایه گذاری شده در صنعت کاشی و سرامیک ۶۰۵ میلیون متر مربع بوده است، تا پایان سال ۹۱ از ۴۵۰ میلیون متر مربع آن بهره‌برداری کرده و ۹۰ میلیون متر مربع صادرات از این محصولات داشته باشد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: اگرچه بازارهای مهم صادراتی در این دو صنعت عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و کشورهای همسایه آسیایی هستند و این حضور کاشی و سرامیک ایران در ایتالیا و اسپانیا حکایت از مقبولیت کیفیت و طراحی کاشی ایرانی دارد.

صافدل با اشاره به رتبه ۱۵ تولید فولاد در دنیا خاطر نشان کرد: سال قبل ۱۷ میلیون تن تولید فولاد داشته ایم که ۱٫۹ میلیون دلار آن صادر شده است.

وی در ادامه به صادرات خودرو اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ بالاترین ظرفیت صادرات خودرو صورت گرفته و ۲۴ هزار و ۳۳۴ دستگاه خودرو صادر شده است که اگرچه سهم قابل توجهی از آن به بارزار عراق بوده، ولی آذربایجان اکراین افغانستان و قزاقستان نیز در آن سهم داشتند.

معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت ادامه داد: در صنعت خودرو در سال ۹۰ از مرز یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه عبور کرده ایم، رکوردی به ثبت رسیده و امیدواریم با رفع برخی از مشکلات بتوانیم مجدد از این رکورد عبور کنیم.

صافدل گفت: در حال حاضر از بین ۳۹ تولیدکننده بزرگ دنیا، ایران جایگاه دوازدهم در آسیا را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: در آسیا کشورهایی همچون چین، ژاپن، کره حنوبی و هند سهم تولیدی بیش از سه میلیون دستگاه را داشته اند که چنانچه ایران بتواند تولید خود را از مرز ۲ میلیون دستگاه عبور دهد، به طور قطع به جایگاه هشتم ارتقاء خواهد یافت.

معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت همچنین در ادامه به آمار صادرات غیرنفتی در دو ماهه سال ۹۲ اشاره و خاطر نشان کرد: حجم کل تجارت کشور ۱۱٫۸ میلیون دلار بوده که از این مقدار ۶٫۱۳ میلیارد دلار صادرات و ۵٫۷ میلیارد دلار واردات بوده است.

Tabnak.IR | تابناک

متولد چه ماهی هستی ؟

فال روزانه فروردین
فروردین
فال روزانه اردیبهشت
اردیبهشت
فال روزانه خرداد
خرداد
فال روزانه تیر
تیر
فال روزانه مرداد
مرداد
فال روزانه شهریور
شهریور
فال روزانه مهر
مهر
فال روزانه آبان
آبان
فال روزانه آذر
آذر
فال روزانه دی
دی
فال روزانه بهمن
بهمن
فال روزانه اسفند
اسفند