پیشگیری از یبوست به‌سادگی آب خوردن

خیلی از کسانی که به پزشکان متخصص بیماری‌های گوارش مراجعه می‌کنند، از یبوست رنج می‌برند و به همین دلیل از پزشک کمک می‌خواهند؛ البته خیلی‌ها هم هستند که یبوست را مشکلی جدی تلقی نمی‌کنند و هیچ اقدامی برای درمان آن انجام نمی‌دهند، در حالی که یبوست اگر درمان نشود، می‌تواند عوارض و مشکلات جدی‌تری برای بیمار ایجاد کند.

یبوست مشکلی شایع به حساب می‌آید که شیوه نادرست زندگی افراد نیز عامل اصلی ایجادکننده آن است. افرادی که ورزش نمی‌کنند، تحرک کافی ندارند و دچار اضافه وزن هستند یا کسانی که رژیم غذایی‌شان کم‌فیبر است و آب کافی نمی‌نوشند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

میترا زراتی، کارشناس ارشد تغذیه ضمن بیان این نکات به جام‌جم می‌گوید: دو عامل رژیم غذایی و فعالیت بدنی نقشی بسیار مهم و کلیدی در ایجاد یا پیشگیری از یبوست ایفا می‌کند. همچنین نباید این موضوع را فراموش کنیم که افراد چاق و بخصوص کسانی که چاقی شکمی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار خواهند داشت.

وی تاکید می‌کند: برخی از داروها هم می‌تواند موجب بروز یبوست شود به عنوان مثال داروهایی که حاوی هورمون پروژسترون است و معمولا برای درمان مشکلات ناباروری یا بیماری‌های زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به‌عنوان عامل ایجاد‌کننده یبوست محسوب شود. خانم‌های باردار نیز بویژه در اوایل و اواخر دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش یافتن هورمون پروژسترون در بدن‌شان با این مشکل روبه‌رو خواهند شد.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه، علاوه بر خانم‌های باردار، کودکانی که تنقلات زیادی مصرف می‌کنند نیز در معرض یبوست قرار دارند و به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف این مواد بویژه فرآورده‌های چرب مانند چیپس و پفک را محدود کنید. سالمندان هم گروه دیگری هستند که با این‌مشکل روبه‌رو می‌شوند و بیشتر باید به فکر باشند.

وی به سالمندان توصیه می‌کند: باید سر ساعت‌های خاصی آب بنوشید و حتی اگر تشنگی را احساس نمی‌کنید، باز هم آب خوردن را کنار نگذارید. در ضمن، خوب است زمانی که نشسته‌اید، شکم‌تان را ماساژ دهید.

مصرف صحیح داروها برای پیشگیری از یبوست

این روزها داروهای لاغری طرفداران زیادی میان مردم پیدا کرده است و بسیاری از افراد برای کاهش وزن از آنها کمک می‌گیرند. البته این داروها هم انواع مختلفی دارد و برخی تصور می‌کنند گروهی از داروهای لاغری ضرر ندارد یا حداقل عوارضش کمتر است.

داروهای ملین یکی از این داروهاست که افراد زیادی برای لاغر شدن از آنها استفاده می‌کنند. زراتی در این‌باره یادآور می‌شود: مصرف‌کنندگان این داروها معمولا به صورت مداوم دچار اسهال هستند و در نتیجه زمانی که مصرف دارو را قطع کنند، با مشکل تنبلی روده روبه‌رو خواهند شد، بنابراین طبیعی است که در سال‌های آینده به یبوست مزمن مبتلا ‌شوند.

وی می‌افزاید: افراد زیادی در اثر استفاده از این داروها ناچار شده‌اند برای درمان یبوست، روش‌های مختلفی مانند جراحی یا مصرف داروهای مختلف را امتحان کنند، بنابراین استفاده صحیح از داروها یکی از مهم‌ترین شیوه‌های پیشگیری از بروز یبوست به حساب می‌آید.

مصرف آب را فراموش نکنید

برای درمان یا حتی پیشگیری از ایجاد یبوست، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل بسیار تاثیرگذار است. این روزها همه افراد هم می‌دانند مصرف مقدار کافی میوه و سبزیجات برای برطرف کردن این مشکل موثر است، اما آنچه اغلب مورد غفلت واقع می‌شود، مصرف مقدار کافی مایعات است.

زراتی با اشاره به این موضوع خاطرنشان می‌کند: استفاده از یک رژیم غذایی پرفیبر که حاوی مقدار زیادی میوه، سبزی و سبوس باشد می‌تواند از بروز یبوست پیشگیری کند، اما باید یادمان باشد اگر به میزان کافی آب ننوشیم، مصرف مقدار زیاد میوه و سبزی حتی بدتر از مصرف نکردن آنها خواهد بود، بنابراین باید گفت چنانچه آب کافی دریافت نشود، فرد بیشتر در معرض ابتلا به یبوست قرار می‌گیرد.

وی تاکید می‌کند: برای پیشگیری از یبوست مصرف مقدار کافی آب حتی مهم‌تر از خوردن میوه و سبزیجات است. در مقابل کسانی که در طول روز چای یا قهوه زیاد می‌نوشند، بیشتر دچار یبوست می‌شوند؛ بنابراین وقتی بر مصرف مقدار کافی مایعات تاکید می‌کنیم، منظور نوشیدن آب خالص است.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه حداقل باید در طول روز چهار تا پنج لیوان آب بنوشیم تا فیبر دریافتی موجب ایجاد یبوست نشود.

پیشگیری بهتر از درمان است

با توجه به این‌که شیوه‌های پیشگیری از بروز یبوست به نسبت ساده است، مسلما اگر بتوانید از ایجاد این مشکل پیشگیری کنید، بسیار بهتر از درمان آن خواهد بود. زراتی برای پیشگیری از بروز یبوست راهکارهایی را ارئه می‌کند و می‌گوید: کاهش وزن و فعالیت بدنی شیوه‌هایی موثر برای پیشگیری از این مشکل است. البته اهمیت تحرک به حدی است که حتی به افرادی که فرصت کافی برای ورزش‌ندارند، توصیه می‌شود زمانی که مقابل تلویزیون نشسته‌اند، نرمش‌های خاصی را انجام دهند که موجب حرکت دستگاه گوارش و روده‌ها شود.

وی یادآور می‌شود: مصرف مقدار کافی مایعات و سبزیجات نیز نکته مهم دیگری است که نباید آن را فراموش کنید. به گفته وی، اکثر شیوه‌های درمان تغذیه‌ای یبوست تجربی است و برای بسیاری از مبتلایان تاثیر زیادی دارد. به‌عنوان مثال توصیه می‌شود کسانی که دچار یبوست هستند هنگام صبح و به صورت ناشتا یک لیوان آب خنک بنوشند. همچنین خوب است افرادی که به صورت مزمن دچار یبوست می‌شوند، سر یک ساعت خاص از آلو یا انجیری که در آب خیس شده، استفاده کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه می‌افزاید: این افراد باید در رژیم غذایی‌شان از فرآورده‌های تخمیری مانند کلم بنفشی که در سرکه بوده و به صورت ترشی مصرف می‌شود نیز استفاده کنند. علاوه بر این، مصرف زیتون و روغن زیتون باید برای آنها به شکل عادت دربیاید و دائم مصرف شود. البته مصرف این مواد باید به اندازه باشد تا موجب چاقی‌شان نشود.

زراتی با تاکید بر مصرف مقدار کافی لبنیات، ادامه می‌دهد: توصیه می‌شود از فرآورده‌های لبنی کم‌چرب و پروبیوتیک که به شکل دوغ و ماست وجود دارد، استفاده کنید، چون مصرف این محصولات برای پیشگیری از یبوست فوق‌العاده مهم و تاثیرگذار است.

به گفته وی، مصرف عناب در طول روز می‌تواند یبوست را تا حدی درمان کند و به‌خصوص برای کسانی که به طور مزمن به این مشکل مبتلا هستند، بسیار مفید است. همچنین خوب است تا جایی که امکان دارد همراه با ماست، شوید، نعنا و گل محمدی نیز مصرف کنید. در کنار این موارد، استفاده از نان‌های سبوسدار نیز عاملی است که از بروز یبوست پیشگیری می‌کند.

این کارشناس تغذیه تاکید می‌کند: تمام این موارد برای پیشگیری یا درمان یبوست موثر است، اما در کنار آنها حتما باید به مقدار کافی آب هم مصرف شود.

یبوست‌های مزمن را جدی بگیرید

خیلی‌ها تصور می‌کنند یبوست مشکل مهمی نیست و برای درمان آن نباید اقدام خاصی انجام داد. در حالی که به‌گفته زراتی، افرادی که به طور مزمن دچار یبوست‌ می‌شوند در معرض بدخیمی‌های دستگاه گوارش و بخصوص روده بزرگ قرار دارند. بنابراین سرطان روده بزرگ مشکلی شایع میان این افراد است و با این توضیحات مشخص می‌شود باید این عارضه را جدی گرفت و به‌موقع به فکر درمان آن بود.

دفترچه یادداشت آنلاین یک پسر تنها

متولد چه ماهی هستی ؟

فال روزانه فروردین
فروردین
فال روزانه اردیبهشت
اردیبهشت
فال روزانه خرداد
خرداد
فال روزانه تیر
تیر
فال روزانه مرداد
مرداد
فال روزانه شهریور
شهریور
فال روزانه مهر
مهر
فال روزانه آبان
آبان
فال روزانه آذر
آذر
فال روزانه دی
دی
فال روزانه بهمن
بهمن
فال روزانه اسفند
اسفند