آموزش روش درس خواندن به کودکان

نخستین روزهای سال تحصیلی جدید است و آغاز مسئولیتهای جدید والدینی که فرزند مدرسه رو دارند

از جمله مسایلی که دانش آموزان با آن مواجه هستند انجام دادن تکالیف مدرسه است که آنها را ملزم می کند تا به آن پاسخ مناسب دهند و یا به حل مسایل بپردازند. لذا باید توجه داشت که این کار نیز مثل مسواک زدن و سایر امور شخصی و بهداشتی که برای سلامتی انسان لازم است، توجه به تکالیف مدرسه ای نیز بر آینده تحصیلی و شغلی آنها اثر گذار است چرا که توجه به انجام درست و دقیق این تکالیف حس مسئولیت پذیری را به طور غیر مستقیم به دانش آموزان القا می کند و از طرف دیگر به طور مستقیم نیز باعث یادگیری محتواهای آموزشی می گردد.

در سالهای نخست تحصیل مسلما یک کودک هنوز انگیزه درونی برای یادگیری ندارد و لذا مشوقها و برانگیزاننده های بیرونی می تواند تاثیر بسزایی در عملکرد مناسب تحصیلی آنها داشته باشد که در این میان نقش والدین به خوبی می تواند خود را نشان دهد.

لذا در ادامه این یادداشت قصد داریم توصیه هایی به والدین ارایه دهیم تا بتوانند بر عملکرد تحصیلی فرزندانشان تاثیری مثبت داشته باشند:

روی برنامه ریزی روزانه و دفترچه یادداشت برنامه ریزی کنید: به فرزندتان نشان دهید که چطور از دفترچه مخصوص یادداشت به عنوان یک راه برای سازمان دهی تکالیف خانگی اش استفاده کنید. او باید یاد بگیرد که در پایان هر کلاس یک یادداشت برداری انجام دهد به طوری که بتواند خیلی سریع و راحت منظور و تفسیر آنها را بفهمد. این یادداشت می تواند شامل مواردی که باید در تکلیف خانگی اش آنها را کامل کند و نیز تکالیفی که باید در موعد مقرر تحویل دهد، باشد. گاهی اوقات برای آنکه بتواند به راحتی یادداشت های هر کلاس رجوع کند بهتر است از روش کدگذاری رنگی(یادداشت هر درس با یک رنگ خاص) استفاده کند.

یک طرح و نقشه برای تکالیف خانگی تهیه کنید: اینکه کجا باید فرزندتان به مطالعه بپردازد اغلب بستگی به این دارد که میزان خودانگیری او به عنوان یک فراگیر چقدر است. برخی بچه ها در یک محیط شخصی و ویژه در منزل شان بهتر کار می کنند در حالی که برخی دیگر لازم دارند که در یک محیط پرتردد از خانه باشند تا یک نفر بتواند آنها را به تداوم فعالیت شان ترغیب کند. این مکان هر کجا که هست به فرزندتان کمک کنید که آن را از چیزهایی که باعث حواس پرتی می شود خالی کند و به او بیاموزید که پیش از شروع مطالعه اش تمام چیزهای کمکی را که نیاز دارد (تا مجبور به قطع مکرر روند مطالعه نشود) را به همراه خود بردارد.

بین مطالعه و انجام تکالیف خانگی تفاوت قایل شوید: تکلیف خانگی چیزی است که باید به معلم بازگردانده شود اما در مطالعه شخص برای اطمینان از درک و فهم آنچه که یادگرفته است به بازبینی و تکرار دوباره مطالب می پردازند. ضمنا لازم است قبلا این موضوعات به او آموخته شده باشد. گاهی دانش آموزان تصور می کنند که انجام تکالیف خانگی باعث خلاص شدن آنها در وظیفه مطالعه می گردد در حالی که این کل فرآیند نیست.
یادداشت برداری درباره مطالب و موضوعات اصلی هنگام مطالعه یک کتاب مدرسه ای می تواند در برقراری ارتباط بین مطالب فراگیر شده کمک زیادی به دانش آموز بکند و تقریبا هیچ جایگزین بهتری برای آن نیست

زمان خاصی را برای مطالعه و انجام تکالیف در نظر بگیرید: تمام فعالیتهای جانبی فرزندتان را در نظر بگیرید و زمانهایی را که برای مطالعه او کنار گذاشته اید را مشخص کنید حتی اگر قبل از موعد مقرر، تکالیف او تمام شد به او بیاموزید که از این وقت اضافه برای مرور دیگر درس هایی که باید بخواند استفاده کند. این کار باعث می شود که او ایام قبل از امتحانات نیازمند یادگیری با شتاب مطالب وتزریق ناگهانی آنها در ذهن نباشد.

او را تشویق کنید که هنگام مطالعه یادداشت برداری کند: بسیاری از بچه ها ساعات سختی را هنگام مطالعه (به دلیلی درک مفهوم و تجزیه و تحلیل کامل آن) سپری می کنند. مهم است که بین مطالعه برای لذت و سرگرمی و مطالعه هدفمند و با اراده تفاوت قایل شویم. یادداشت برداری درباره مطالب و موضوعات اصلی هنگام مطالعه یک کتاب مدرسه ای می تواند در برقراری ارتباط بین مطالب فراگیر شده کمک زیادی به دانش آموز بکند و تقریبا هیچ جایگزین بهتری برای آن نیست.

به فرزندتان کمک کنید که برای تکالیف طولانی مدت برنامه ریزی داشته باشد: ممکن است فرزندتان در فهم اینکه چگونه یک گزارش طولانی یا یک پروژه بزرگ درسی را به چندین مرحله کوچکتر تقسیم کند دچار مشکل باشد. با یک تقویم به او کمک کنید که پروژه را به چندین بخش که مکمل هم باشند تقسیم کند مثلا تحقیق، یاداشت برداری، نوشتن و به نمایش بصری و عینی درآوردن آن. پس، از این تقویم برای ثبت اینکه چه موقع هر بخش این گزارش باید انجام شود تا کل پروژه با کیفیت خوب و در موعد مقرر تمام شود استفاده کنید.

درکارهای فرزندتان درگیر و پیگیر کننده باشید: بدانید که فرزندتان چه تکالیفی دارد؟ چه زمانی قرار است از او امتحان گرفته شود؟ و .. تلاش کنید قبل از امتحان اصلی اش چند امتحان کوچک درباره موضوعات مربوطه از او بگیرید تا مطمئن شوید که درسها را یادگرفته است. به علاوه او را خاطر جمع کنید که همیشه برای درخواست کمک درباره هر چیزی که برایش بغرنج و دردسر ساز شده است می تواند به شما مراجعه کند.

دفترچه یادداشت آنلاین یک پسر تنها

متولد چه ماهی هستی ؟

فال روزانه فروردین
فروردین
فال روزانه اردیبهشت
اردیبهشت
فال روزانه خرداد
خرداد
فال روزانه تیر
تیر
فال روزانه مرداد
مرداد
فال روزانه شهریور
شهریور
فال روزانه مهر
مهر
فال روزانه آبان
آبان
فال روزانه آذر
آذر
فال روزانه دی
دی
فال روزانه بهمن
بهمن
فال روزانه اسفند
اسفند