راه های افزایش سرعت لپ تاپ

شاید تا به حال از خودتان پرسیده باشید، آیا ممکن است سرعت یک لپ تاپ قدیمی را افزایش داد؟ جواب ما به این پرسش مثبت است. بله شما می توانید با انجام کارهایی که برایتان شرح می دهیم، سرعت لپ تاپ قدیمی تان را بالا ببرید. البته این فرآیند در مورد رایانه های دسکتاپ نیز صدق می کند و مراحل کار کاملا مشابه است.
پس بیایید با هم مراحل کار را قدم به قدم دنبال کنیم تا بتوانیم به لپ تاپ های قدیمی که گاهی اوقات کاملا بلا استفاده مانده و کنار گذاشته شده اند، حیاتی دوباره بخشیده و آنها را بار دیگر قابل استفاده کنیم. البته به یاد داشته باشید که در این مورد نمی شود انتظار معجزه داشت و اثر بخشی راه حل های ما با توجه به سن وسال و میزان سلامت سخت افزار لپ تاپ می تواند متفاوت باشد.

۱- نظافت

گرد و خاک و اجسام ریز خارجی می توانند به درون لپ تاپ راه یابند. تجمع ذرات گرد و خاک در قسمت های داخلی لپ تاپ می تواند به گرم شدن بیش از حد سیستم منجر شود. بدنه و صفحه کلید لپ تاپ را در حین استفاده و هنگام جمع کردن روی میز یا داخل کیف لپ تاپ تمیز نگه دارید. اگر دستگاه شما بیش از حد داغ می کند، در اولین مرحله درپوش پشتی دستگاه را با پیچ گوشتی مخصوص باز کرده با استفاده از فشار باد از سمت داخل رو به روزنه ها، منافذ هوای لپ تاپ را باز کنید. قسمت های غیر الکتریکی را می توانید با استفاده از برس های مخصوص تمیز کنید. البته اگر از تجربه کافی برخوردارید، می توانید قسمت های مختلف داخلی سیستم از جمله فن، سیستم خنک کننده CPU و چیپ ست لپ تاپ را جدا کرده و کاملا تمیز کنید. تمیزی و درست کار کردن این قسمت می تواند موجب خنک نگهداشتن سیستم و جلوگیری از خاموش و restart شدن خودکار دستگاه و در نتیجه طول عمر قطعات مختلف لپ تاپ شود.

۲- خنک نگهداشتن

همه رایانه ها نیاز دارند تا هوای خنک در درونشان جریان داشته باشد. یک رایانه تمیز و خنک خیلی بهتر کار می کند. هرگز لپ تاپ را در حالت روشن روی سطوح نرم فرش، مبل و رختخواب نگذارید. برای خنک نگهداشتن لپ تاپ بهتر است یک پایه یا میز خنک کننده تهیه کنید. این لوازم جانبی سودمند هوای خنک را با فشار در زیر لپ تاپ به جریان می اندازند. به این ترتیب قسمت زیر و اطراف خنک نگهداشته شده و قسمتی از هوای خنک که از روزنه های هواکش زیر و کناره های دستگاه به بخش های داخلی می رسد، با فشار از روی خنک کننده های (heatsink) پردازنده، چیپ ست گرافیکی و قطعات مادربورد و بوردهای الکترونیکی جانبی آن عبور کرده و موجب سرمایش آنها می شود.

۳- نصب یک سیستم عامل تازه

نصب تمیز یک سیستم عامل (OS) تازه بخصوص windows، می تواند بهبود عظیمی را در کارکرد لپ تاپ به وجود بیاورد. ویروس ها، بد افزارها (malware) و سایر نرم افزارهای خطرناک و مضر باعث می شوند سیستم شما بسختی کار کند. پس مراقب باشید رایانه شما به یکی از این ویروس ها و بدافزارها مبتلا نشود، زیرا در غیر این صورت بسختی می توانید از شرشان خلاص شوید. حتی پس از انجام مراحل ویروس یابی و زدودن بدافزارها، سیستم عامل بخوبی اول کار نخواهد کرد. حتما پس از نصب ویندوز و گرداننده های نرم افزاری (driver) اولین کاری که باید بکنید نصب یک آنتی ویروس (antivirus) مناسب و قوی است. فایل های قدیمی و همچنین ورودی های رجیستری (registry entries) می توانند روی هم انباشته شده و شرایط کار را برای سیستم عامل دشوارتر سازند. در این حالت نصب تازه ویندوز می تواند واقعا کارساز باشد. اگر هنوز از ویندوز ویستا (Windows Vista) استفاده می کنید، حتما آن را به ویندوز ۷ یا ۸ ارتقا دهید، چرا که این کار کارایی سیستم شما را بهبود می بخشد.

۴- دیفرگ کردن دیسک سخت

عمل یکپارچه سازی (Difragmentation) دیسک سخت (HDD) موجب می شود فضای ذخیره در حالتی خوب باقی بماند. داده ها (Data) تمایل دارند به صورتی خوشه وار روی سطح دیسک سخت شما پخش شوند، که دسترسی داده را برای دیسک سخت مشکل می سازد. با دیفرگمنت کردن اطلاعات روی سکتورهای پشت سرهم از هارد ذخیره شده باعث می شود سرعت دستیابی به اطلاعات افزایش چشمگیری داشته باشد.

۵- استفاده از ابزارهای نرم افزاری افزایش سرعت

انبوهی از ابزارهای نرم افزاری سودمند (utilities) در بازار موجود است که همگی ادعا می کنند می توانند سرعت رایانه شما را بالا ببرند. این گونه نرم افزارها بیشتر تمیزکننده رجیستری (reg cleaner) و مدیریت وظایف (task manager) هستند. اما هرگز با باور ادعاهای برنامه نویسان و توسعه دهندگان آنها خود را گول نزنید. برنامه ای را انتخاب کنید که امکان تغییر و اصلاح برنامه های آغازین (startup programs) را نیز به شما بدهد. حتما می دانید که بسیاری از برنامه ها هنگام روشن شدن به صورت خودکار همراه با بالا آمدن (boot) ویندوز شروع به کار می کنند. این امر زمان بوت سیستم را طولانی تر می سازد. برنامه های غیرضروری، قابل حذف هستند که در نتیجه، وقت گرانبهای شما برای بوت شدن رایانه هدر نمی رود. (شما این کار را با فرمان CMD و تایپ MSConfig و فشردن دکمه Enter یا در ویندوز از مسیر: Start-» Run-» type “msconfig” -» startup می توانید انجام دهید.)

۶- دیسک سخت سیستم خود را تمیز نگه دارید

تنها برنامه های ضروری را که دائم مورد استفاده شما هستند نصب کنید. پس هرگز انبوهی از برنامه های نرم افزاری کاربردی (app) را که هرگز استفاده شان نمی کنید بیهوده روی سیستم خود نگهداری نکنید. این کار باعث گسسته شدن ذخیره اطلاعات روی دیسک سخت شده و سرعت دستیابی به اطلاعات را کاهش می دهد. همچنین باعث می شود اطلاعات اضافی زیادی روی رجیستری ویندوز نوشته شود.

۷- روی دسکتاپ خود از انیمیشن استفاده نکنید

انیمیشن ها (themes) روی صفحه دسکتاپ زیبا به نظر می آیند، اما سرعت رایانه شما را کاهش می دهند. اگر از ویندوز XP استفاده می کنید، از theme حالت قدیمی بدون عکس پس زمینه استفاده کنید. داشتن آیکون های کمتر روی دسکتاپ نیز به حفظ سرعت سیستم کمک می کند.

۹- حافظه رم بیشتری تهیه کنید

ارتقای حافظه RAM لپ تاپ به یک یا دو گیگابایت بالاتر در بالابردن سرعت سیستم کاملا مؤثر است و شما بلافاصله می توانید تغییرات حاصله از آن را حس کنید.

۱۰- نصب یک پردازنده جدید

اگر پردازنده (CPU) روی مادربورد لپ تاپ شما به صورت لحیم کاری شده نباشد و سوکت آن از قابلیت انطباق با پردازنده جدید برخوردار باشد، نصب پردازنده جدید می تواند بسیار موثر باشد. اما حتما به مقدار گرمای ایجاد شده پردازنده توجه داشته باشید که می تواند برای سرعت لپ تاپ و طول عمر آن نقشی مخرب ایفا کند. به علت ایجاد گرمای زیاد، ارتقای رایانه از طریق دستکاری تنظیمات (overclocking) نیز هرگز توصیه نمی شود.

۱۱- استفاده از دیسک های سخت جامد

با این که دیسک های سخت جامد (SSD) بسیار گران قیمت هستند، اما به کار بردن آنها ایده مناسبی برای بالا بردن سرعت لپ تاپ است. توجه داشته باشید که لپ تاپ شما هارد درایو های SATA را پشتیبانی کند؛ زیرا نصب دیسک های SSD تنها از طریق کابل ساتا امکان پذیر است.

 

منابع:

http://www.computerspeeder.com

http://www.tomsguide.com

http://www.wikihow.com

ایرج نوروزی

نوشته راه های افزایش سرعت لپ تاپ اولین بار در اس ام اس،عکس،مدل لباس،دکوراسیون | بی کلک پدیدار شد.

اس ام اس،عکس،مدل لباس،دکوراسیون | بی کلک

متولد چه ماهی هستی ؟

فال روزانه فروردین
فروردین
فال روزانه اردیبهشت
اردیبهشت
فال روزانه خرداد
خرداد
فال روزانه تیر
تیر
فال روزانه مرداد
مرداد
فال روزانه شهریور
شهریور
فال روزانه مهر
مهر
فال روزانه آبان
آبان
فال روزانه آذر
آذر
فال روزانه دی
دی
فال روزانه بهمن
بهمن
فال روزانه اسفند
اسفند