علل درد قفسه سینه

بروز درد در قفسه سینه بسیار شایع است و همیشه یکی از دغدغه ها این است آیا دردی که الان حس می کنیم همان درد معروف قلبی است؟ آیا قرار است سکته قلبی کنیم؟

واقعیت این است عمده چنین دردهایی منشأ قلبی ندارد و در واقع ناشی از عضلات و اعصاب بین دنده ای یا دیافراگم است که اطراف قلب قرار دارد. البته این دردها در زمان عفونت ریه نیز ممکن است از ریه یا پرده اطراف ریه یا همان پرده جنب ناشی شود. با همه این اوصاف، آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم کدام دردها را باید جدی بگیریم. اولین اصلی که باید به خاطر بسپاریم این است که دردهای قلبی ناشی از تنگی رگ های قلبی است و این تنگی در برخی افراد شایع و در برخی افراد بسیار نادر است. فاکتورهایی مثل جنسیت مذکر، سن بالا، کشیدن سیگار، فشار خون بالاتر از ۱۴۰ روی ۹۰، دیابت و چربی خون باعث تنگی رگ های قلبی می شود. به این ترتیب، وجود درد سینه در یک خانم ۲۵ ساله که فاکتورهای خطر دیگر را هم ندارد، خیلی بعید است که قلبی باشد، در حالی که در یک خانم ۵۵ ساله که دچار فشارخون و دیابت است احتمال این که دردی حتی در بالای شکم قلبی باشد خیلی زیاد است. اگر این بیمار مرد باشد متاسفانه احتمال بیشتر هم خواهد بود. البته دقت کنیم حتی مورد اول یعنی دختر جوان هم ممکن است به تنگی رگ های قلبی و متعاقب آن دردهای قلبی دچار شود، ولی به هر حال احتمال آن بسیار کمتر از مثال های بعدی است.

نکته دوم برای تشخیص دردهای قلبی از غیرقلبی شکل و فرم درد است. دردهای قلبی به دنبال فعالیت یا استرس شدید ایجاد می شود و با استراحت و آرامش بهبود می یابد.

دردهای قلبی چند دقیقه تا حداکثر ۲۰ دقیقه طول می کشد، بنابراین یک درد چند ثانیه ای که مثل سوزن می آید و تمام می شود، قلبی نیست یا دردی که چند ساعت ادامه دارد احتمال قلبی بودنش کمتر می شود.

درد قلبی عموما به صورت درد نیست! در واقع درد قلبی به صورت فشار یا احساس سنگینی احساس می شود، مثل فشرده شدن قفسه سینه در یک گیره بزرگ. گاهی درد قلبی به صورت احساس خفگی بیان می شود. دردهای قلبی معمولا در منطقه وسیعی از سینه یا بالای شکم حس می شود و گاهی به بازو و دست چپ تیر می کشد و بسیار کم پیش می آید درد قلبی در یک نقطه کوچک از سینه احساس شود؛ بنابراین وقتی کسی دردی با ماهیت فرو رفتن یک چاقو در یک نقطه از قفسه سینه دارد احتمال کمتری دارد که این درد ناشی از قلب باشد، در حالی که وقتی کسی احساس فشار و سنگینی روی تمام قفسه سینه دارد ماهیت درد بیشتر تیپ قلبی است.

در نهایت، در زمان بروز دردهای قفسه سینه یا اطراف آن بخصوص در افراد پرخطر باید از پزشکان کمک گرفت و پزشک در وهله اول با بررسی چند و چون درد و معاینه و در مرحله بعد با گرفتن نوار قلب می تواند به تشخیص درست برسد.

دکتر رضا کریمی / فوق تخصص بیماری های غدد

بی کلک

متولد چه ماهی هستی ؟

فال روزانه فروردین
فروردین
فال روزانه اردیبهشت
اردیبهشت
فال روزانه خرداد
خرداد
فال روزانه تیر
تیر
فال روزانه مرداد
مرداد
فال روزانه شهریور
شهریور
فال روزانه مهر
مهر
فال روزانه آبان
آبان
فال روزانه آذر
آذر
فال روزانه دی
دی
فال روزانه بهمن
بهمن
فال روزانه اسفند
اسفند