مقاله مفید پیچک شماره 70

http://pichak.net/p/icon/seo1.png اجاره آپارتمان مبله در تهران

http://pichak.net/p/icon/seo1.png آماده کردن نمونه پروپوزال روش تحقیق با ترجمه مقالات خوب

http://pichak.net/p/icon/seo1.png خرید لامپ کم مصرف

http://pichak.net/p/icon/seo1.png آهنگ محسن ابراهیم زاده دونه دونه

http://pichak.net/p/icon/seo1.png تور دبی سفر به شهر آسمان خراش ها

http://pichak.net/p/icon/seo1.png فروشگاه اخوان

http://pichak.net/p/icon/seo1.png معرفی برترین سریال های 2 ماهه اول سال جدید

http://pichak.net/p/icon/seo1.png تعمیر موبایل در محل

http://pichak.net/p/icon/seo1.png دوربین مداربسته ارزان با کیفیت و بی کیفیت!

http://pichak.net/p/icon/seo1.png سمپاشی | سمپاشی تضمینی | سمپاشی منازل در تهران

http://pichak.net/p/icon/seo1.png راهنمای انتخاب گل برای دکوراسیون داخلی خانه

http://pichak.net/p/icon/seo1.png جوان ساب سایت دانلود زیرنویس فارسی فیلم و سریال

    تبلیغات
   تماس با ما
   حمایت از پیچک
   عضویت در انجمن






اخبار روز ایران و جهان



مقاله مفید پیچک شماره 70


8. اعتدال (میانه روی) اعتدال در اسلام جایگاهی ویژه دارد؛ تا آنجا که خداوند مسلمانان را امتی و میانه و الگو برای دیگران معرفی می کند: وَ کَذَلِکَ جَعَلْنَا کُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَی النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا؛ و بدین گونه شما را امتی میانه قرار دادیم، تا بر مردم گواه باشید؛ و پیامبر بر شما گواه باشد. میانه روی و اعتدال بر همه ی ابعاد زندگی آدمی از جمله رابطه ی انسان و دنیا سایه گسترده است. از نظر اسلام، انسان باید از دنیا و نعمت های آن بهره مند شود تا زندگی خود ادامه دهد. از این رو، آیاتی متعدد انسان را به استفاده از نعمت های دنیا و عمران و آبادی آن فرا می خواند: یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَ لاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ* قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللهِ الَّتِيَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَ الْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ؛ ای فرزندان آدم، جامه خود را در هر نمازی برگیرید، و بخورید و بیاشامید و[لی] زیاده روی مکنید که او اسرافکاران را دوست نمی دارد؛ [ای پیامبر] بگو: «زیورهایی را که خدا برای بندگانش پدید آورده، و [نیز] روزی ها پاکیزه را چه کسی حرام گردانیده؟» بگو: «این [نعمت ها] در زندگی دنیا برای کسانی است که ایمان آورده اند و روز قیامت [نیز] خاصّ آنان می باشد.» این گونه آیات [خود] را برای گروهی که می دانند به روشنی بیان می کنیم. با این همه، خداوند به کرّات به انسان یادآوری می کند دنیا و نعمت های آن در مقایسه با جهان آخرت ارزشی ندارد: وَ مَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ؛ این زندگی دنیا جز سرگرمی و بازیچه نیست، و زندگی حقیقی همانا [در] سرای آخرت است؛ ای کاش می دانستند. یَا قَوْمِ إِنَّمَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا مَتَاعٌ وَ إِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ؛ ای قوم من، این زندگی دنیا تنها کالایی [ناچیز] است، و در حقیقت، آن آخرت است که سرای پایدار است. از دیگر سو، قرآن آدمی را از فریفته شدن به این دنیا و باقی دانستن آن برحذر می دارد: یَا أَیُّهَا النَّاسُ ... إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا؛ ای مردم، ... وعده ی خدا حقّ است. زنهار تا این زندگی دنیا شما را نفریبد، و زنهار تا شیطان شما را مغرور نسازد. این بینش نسبت به زندگی دنیا و نعمت های آن، اقتضا می کند که مؤمن در استفاده از آن، راه اعتدال را پیش گیرد؛ یعنی نه به افراط رود و نه به تفریط. این نگاه نیز در روایات معصومان (س) آمده است. به عنوان مثال در زمان پیامبر (ص) مسلمانی از انصار فوت کرد در هنگام مرگ پنج یا شش برده ای که داشت - و همه دارایی او بود - آزاد کرد و برای فرزندان خردسال خود چیزی باقی ننهاد. هنگامی که پیامبر (ص) از این ماجرا آگاه شد، فرمود: «اگر من از این ماجرا اطلاع می یافتم، اجازه نمی دادم او را در قبرستان مسلمانان دفن کنید. او فرزندان خردسال خود را [بی مال] رها کرده تا از مردم کدایی کنند.» همچنین امام صادق (ع) در پاسخ به صوفیانی که بهره مندی از دنیا را مخالف اسلام می دانستند، فرمود: شما در فضل و زهد سلمان و ابوذر تردید ندارید. سلمان هر گاه مستمری خود را می گرفت، به مقدار نیاز یک سال خود از آن بر می داشت تا مستمری سال آینده اش برسد. اما با این وصف، معصومان (س) نیز مردمان را از دلبستگی به دنیا باز می داشت و آنان را به میانه روی در برخورداری از دنیا فرا می خواندند. امام صادق (ع) در روایتی می فرماید: اگر گله ای از گوسفندان بدون چوپان باشند و دو گرگ یکی از ابتدای گله و دیگری از انتها به آن حمله کنند، ضرر این دو گرگ به گله بیش از ضرر مال و جاه دوستی مسلمان به دین او نیست. ایشان همچنین درباره ی میانه روی می فرماید: میانه روی امری است که خداوند عزوجل آن را دوست می دارد و اسراف امری است که خداوند آن را دشمن می دارد. امیر المؤمنین (ع) نیز چه زیبا فرموده است: میانه روی، ثروتمندی است و اسراف، نیازمندی و فقر.

از صفحات دیگر نیز دیدن نمایید

بعدی

قبلی
















فال حافظ چت انجمن داستان کوتاه انتخاب موضوع قالب پیچک ساخت کد موزیک بازی آنلاین استخاره آنلاین فال روزانه تعبیر خواب



تور | فال روزانه



[ پیچک ] Www.Pichak.Net © 2009 - 2019

تبلیغ متنی : خرید شارژ ایرانسل | فال تاروت | کلينيک طب سوزنى | مودم 4G | خرید | ویزای شینگن فوری | میناکاری | فال روزانه | دیوارپوش | آپلود عکس | چت روم | دانلود فیلم ایرانی | ماشین حساب کاسیو