گراتن اسفناج


مواد لازم


تخم مرغ پخته شده سفت – ۶ عدد



اسفناج – ۲ کیلو



پیاز – ۲ تا ۳ عدد (۳۵۰ گرم)


پنیر گرویر رنده شده – ۵۰ گرم (یا هر نوع پنیری که در حرارت آب شود)



کره – ۱۵۰ گرم



روغن مایع – ۱۰۰ گرم



آرد گندم سفید – ۱ قاشق سوپخوری



شیر – ۱ لیوان



خامه – ۲۰۰ گرم



خردل – ۱ قاشق مرباخوری


نمک و فلفل به قدر کافی



گراتن اسفناج




طرز تهیه



اسفناج را پس از تمیز کردن و شستن کمی خرد می کنیم و با یک لیوان آب و کمی نمک میپزیم. بعد آن را در صافی می ریزیم و با پشت قاشق روی آن فشار می دهیم تا آب آن کاملا گرفته شود. دوباره اسفناج را در ظرفی می ریزیم . نیمی از کره را روی آن می گذاریم . ظرف را روی حرارت ملایم قرار می دهیم ، ممکن است ۲ تا ۳ پر سیر را له کرده ، در اسفناج بریزیم و گاهی به هم میزنیم تا کره کاملا به خورد اسفناج برود و آب اسفناج به کلی کشیده شود .



آرد را در ظرف کوچکی می ریزیم ، شیر را کم کم به آن اضافه می کنیم و به هم می زنیم ، دقت می کنیم که آرد گلوله نشود . آن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مرتبا به هم می زنیم تا سس جوش آمده کمی غلیظ شود . کمی نمک به آن می زنیم ، نصف دیگر کره را که ۷۵ گرم می شود در داخل سس می ریزیم و به آن خردل را اضافه می کنیم ، بعد از آب شدن کره سس را از روی آتش بر میداریم و خامه را با آن مخلوط می نمائیم.



اسفناج را در ظرف بیضی شکل نسوزی می ریزیم و سطح آن را صاف می کنیم. تخم مرغ ها را پوست کنده از وسط دو نیم می نمائیم و روی اسفناج می چینیم ، کمی نمک و فلفل به تخم مرغ ها می زنیم و سس را روی تخم مرغ ها می دهیم و پنیر رنده شده را روی آن می پاشیم .



فر را با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم می کنیم . ظرف گراتن را روی آخرین پنجره فر به طرف بالا قرار می دهیم . به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه در فر بماند ت روی گراتن تخم مرغ با اسفناج کاملا زرین و طلایی شود.


گراتن ها


آشپزی

متولد چه ماهی هستی ؟

فال روزانه فروردین
فروردین
فال روزانه اردیبهشت
اردیبهشت
فال روزانه خرداد
خرداد
فال روزانه تیر
تیر
فال روزانه مرداد
مرداد
فال روزانه شهریور
شهریور
فال روزانه مهر
مهر
فال روزانه آبان
آبان
فال روزانه آذر
آذر
فال روزانه دی
دی
فال روزانه بهمن
بهمن
فال روزانه اسفند
اسفند