حفظ آرامش و پرهیز از دعوا؛ فقط بگو متاسفم!

دعوا کرده اید ، اعصابتان خط خطی است، تقصیر شما بوده که کار رسیده به دعوا اما نتوانسته اید قضیه را مدیریت کنید. حالا شریک زندگی شما از دلخور است. رفته آن اتاق و دارد آرام گریه می کند. او اشک می ریزد و شما حس بدی دارید. دعوا کردن با کسی که دوستش دارید آرامش زندگی شما را تحت الشعاع قرار داده. عذر خواهی کردن یکی از ضروریات زندگی زناشویی است. نداریم زوجی را که هیچ وقت کارشان به دعوا نکشد و یا از هم دل آزرده نشوند. عذر خواهی کردن بهترین روشی است که برای حل اختلافات وجود دارد اما چگونه باید کلمات جادویی را بر زبان آورد؟!

  •      بگذارید آب داغ سرد شود:

دعوا کرده اید و عصبی هستید. دقایقی از هم دور باشید. بگذاری طوفان خشم بگذرد… اجازه بدهید گذشت زمان کمک کند تا احساسات فرو بنشیند و منطق باز گردد . کمی صبر کنید، اجازه بدهید تا اشک ها ریخته شده و سطل احساسات خالی شود. کمی بعد می توان در محیطی دوستانه تر به گفتگو نشست. در گرماگرم داد و فریاد نمی توان منطقی رفتار کرد، کمی صبر کنید. اجازه بدهید تا دعوا فروکش کند. نیم ساعتی سرتان را با پیاده روی و یا آب دادن به باغچه گرم کنیدو به همدیگر اجازه خلوت داشتن بدهید.

  • مشکل را مرور کنید :.

عذر خواهی خالی کافی نیست، همه دوست دارند که حرفشان درک شود. وقتی حرف طرف مقابل را درک نکرده اید گفتن کلمه متاسفم سودی برایتان ندارد چون واقعی و از ته دل نیست. برای شریک زندگیتان توضیح دهید که از ناراحتی او عمیقاً آزرده خاطرید اما نمی دانید چرا از شما و رفتارهایتان ناراحت است. وقتی از او بخواهید که به شما کمک کند تا دلایل ناراحتی او را درک کنید ، حس همدلی بیشتری بین شما به وجود می آید.

  • انتقاد پذیر باشید :

دتبال دعوا کردن و یا دفاع کردن از مرز های پرارزش رفتار خود نباشید. انتقاد کنید و مورد انتقاد قرار بگیرید. ایرادی ندارد که شریک شما از یک رفتار شما خوشش نمی آید و یا آن را نمی پسندد.ایرادی ندارد که شریک زندگش شما دلخوری خود را بیان کند، به حرف های کسی که دوستش دارید گوش کنید. بگذارید تا درک کند که شما به او بیش از دیگران یا حتی خوتادن اهمیت می دهید.

  • با گذشت باشید:

نیش و کنایه تلخ است وبین زن و شوهرها تلختر… به هم کنایه نزنید… با هم نجنگید… گذشته ها را به روی هم نیاورید. فراموش کنید… با گذشت باشید… مهربانی پیشه کنید… درحال زندگی کنید… گذشته و آینده را وارد حال نکنید. قصد آزردن همدیگر که ندارید… با هم مهربان باشید… آدم باید چشمانش را روی خیلی از کاستی ها ببندد. خوتان هم انسان کامل نیستید. هیچ کس نیست.

  • مهربان باشید :

از او دور نباشد… با هم نزدیک باشید… نزدیک هم بمانید… دستان نوازش گر شما باید آن قدر قدرت داشته باشند که هر تنشی را محوکنند. با همسرتان مهربان باشید… لبخند بزنید… کوتاه بیایید … در نهایت همدیگر را دوست دارید. چرا نباید این واقعیت باعث آرامش شما باشد؟! حرف های خوب بزنید… حرف های آرامش بخش… حرف های شمار بارانی است که آتش خشم را از بین می برد.

  • جملات جادویی را بر زبان بیاورید :

به او بگو که دوستش داری… به او بگو که مایه آرامش توست… به او بگو که بهترین رفیق زندگی توست و به او بگو که دوست نداری از دستش بدهی… به او بگو وقتی ناراحت است دنیایت چقدر آشفته می شود. به او بگو که لحظه ی روییدن گل لبخند روی لب های او با شکوهترین منظره عمر توست… به او بگو که متاسفی… به او بگو که تا او تو را نبخشد، خودت را نمی بخشی… از او عذر خواهی کن…

  • بروید بیرون :

بروید بیرون… بروید سینما و یک فیلم کمدی ببنید یا در خانه یک فیلم با مزه تماشا کنید… از برون غذا بگیرید. به او در کاهای خانه کمک کنید و یا از او بخواهید که کارها را به وقت دیگری موکول کند. بروید بیرون . اگر پاتوقی دارید به آن سر بزنید… اگر دوستانی دارید وقتتان را با آنها بگذرانید… باقی روز را با هم باشید… با هم مهربان باشید… با هم لحظتان خوبی را تجربه کنید… تلخی دعوا را با شیرینی سپری کردن لحظات جادویی از کام خود بزدایید…

  • ·      درس های خود را بنویسید:

دلایل دعوا را روی کاغذ بیاورید و در خلوت خود آنها را مرور کنید. دعواها را سرسری پشت سر نگذارید… آنها را از یاد نبرید… دلایل دعوا کردن را به یاد بسپارید تا از تکرار آن جلوگیری کنید.

  • ·      به هم پیغام بدهید:

روی آینه یا در یخچال برای هم پیغام بگذارید.اگر از هم ناراحتید مثلاً ناراحتید که چرا همسرتان لباس شما را اتو نکرده و یا چرا شوهرتان از اداره به خانه زنگ می زند، این انتظارات را روی « دیوار ویژه » ثبت کنید تا طرفتان از این قضیه با خبر باشد . نگذارید اتفاقات کوچک روی هم تلنبار شوند… اجازه ندهید دانه های کوچک بی توجهی به درخت آشوب تبدیل شوند .

***

منبع : ماهنامه زندگی ایرانی

مجله خبری

متولد چه ماهی هستی ؟

فال روزانه فروردین
فروردین
فال روزانه اردیبهشت
اردیبهشت
فال روزانه خرداد
خرداد
فال روزانه تیر
تیر
فال روزانه مرداد
مرداد
فال روزانه شهریور
شهریور
فال روزانه مهر
مهر
فال روزانه آبان
آبان
فال روزانه آذر
آذر
فال روزانه دی
دی
فال روزانه بهمن
بهمن
فال روزانه اسفند
اسفند